Berlin

2009.10.26. 13:44

Körülbelül egy hónapja terveztük meg ezt a berlini utat. A kiutazás módja nem volt kérdés, a prága tapasztalatokból kiindulva a vonatra esett ismét a választásunk. Bár MÁV, de nagyon kultúrált fülkében voltunk, és ráadásul a jegy oda-vissza kijön 58 Euróból (kb. 15.660 Ft) egy főnek. Természetesen időben kell megvenni a jegyeket, mert elfogynak, a  MÁV  honlapján lehet érdeklődni a menetrend és jegyárak után is.

Az út hosszú, de ki lehet bírni, nekünk pont szerencsénk volt, mert csak ketten voltunk a fülkében, ezért ki is sajátítottuk magunknak az egészet, így vízszintesben töltöttük az időnk nagy részét. Nagyon praktikus egy nyakpárna beszerzése, mert még kényelmesebbé teszi az utat. Mi felfújható nyakpárnát vettünk az IKEA-ban, kis helyen is elfér, és később a hajón is nagy hasznát vettük. Éjszaka utaztunk -este 8 órakor indult a Keleti Pályaudvarról-, a teljes másnap is rendelkezésünkre állt úgy, hogy azért kipihenten fedezzük fel a várost. Sikerült úgy szervezni, hogy tulajdonképp 2 teljes, és egy majdnem teljes napot töltöttünk el a városban. A fülkék és a WC is tiszták voltak, és meg kell valljam most igazán kellemeset csalódtam a társaságban. persze lehet menni busszal, repülővel, mi ezt a módot választottuk.

Egyébként egyéni szervezésben éri meg kimenni, bár ezt nem is kell mondanom. A szállást egy hosteleket ajánló honlapon néztük ki. Ez egy hostel hajó volt, de sajnos nem volt dombornyomott kártyánk (ezen az oldalon csak ilyen típusú kártyával lehet fizetni), így felvettük a kapcsolatot az Eastern-Comfort Boat legénységével. E-mailben leszerveztük a szállást, az időpontot, az első éjszaka árát kellett előre átutalni, a többit helyben kellett kifizetni, így is egyszerű volt elintézni a foglalást. Egy éjszaka 50 Euróba került (kb. 14.000 Ft) kettőnknek. Lehet, hogy találtunk volna olcsóbbat, de ez így, hajón éjszakázva nagyon hangulatos volt. szerintem megérte.

Reggelit lehetett kérni 4 euróért fejenként, amit mi első reggel ki is használtunk. Hideg reggeli volt sajtokkal, felvágottakkal, kenyérrel, vajjal, joghurttal, lekvárral, teával, kávéval és narancslével, nem kell nagy durranásra számítani, de elég volt, és laktató.

Ágyneműt lehet bérelni 5 Euróért, de mi vittünk hálózsákot, így ezt a kérdést is megoldottnak tekintettük. itt éjszakára használtuk a kis felfújható párnákat. Netezni lehet, de akinek van saját gépe ingyen wifi-t is igénybe vehet.

Megközelíteni nagyon könnyű, a központi pályaudvarról villamossal lehet eljutni a 3-as villamossal. Egészen a Warsói (Warschauer) útig kell elmenni, onnan pedig, egy laza 5 perces sétával jutunk el a hajóig.

Nagyon kis hangulatos, családias volt az egész, mert nem sok kabinja volt, reggelinél pedig a 3 asztalnál ült le mindenki, de sok jó ember kis helyen is elfér. Minden korosztály megtalálható volt, egészen a fiatal csoporttól kezdve a családokon át az idős házaspárokig. Mi a legalsó kabinok egyikében kaptunk helyet saját fürdővel. A Spree folyó szószerint egy karnyújtásnyira volt, ugyanis, ha kinyitottuk a kabin ajtaját, le tudtunk nyúlni a vízbe.

Fázni sem fáztunk, mert jutott a kabinokba hatékony fűtés, és melegvíz. Komfortos kis kabin, bár a szoba kicsi, de igazából csak alvásra használtuk, arra meg bőven elég.

A személyzet fiatal kedves, közvetlen emeberekből áll. A kulcsra vigyázni kell, mert ha elveszik 35 Eurót kell fizetni.

Egyébként innen mindenhová nagyon könnyen el lehetett jutni, nem a legközpontibb helyen van, de a közlekedés innen kiváló.

A berlini közelekdés nagyon kultúrált, a metrók, buszok, villamosok tiszták, sehol nincs összefirkálva. Sőt! Minden szerelvényben kiírták, hogy aki ha rongálót lát, szóljon a rendőröknek, és ha sikerül elkapniuk a rongálót, a bejelentő kap 600 Euró jutalmat, amit gondolom a károkozón vernek le. És úgy látszik működik, mert minden közlekedési eszköz patyolat tiszta.

Érdemes Berlin kártyát venni, amit lehet 48- 72 órára és 5 napra is kapni. A jegyet a legelső alkalommal érvényesíteni kell, ekkor rákerül az időpont és a dátum, aztán onnan ketyeg az idő. A 72 órás jegy 22 Euróba került. Kaptunk egy 3 napos jegyetkis könyvet hozzá, amiben benne volt, hogy hol tudjuk érvényesíteni ezeket a kedvezményeket, illetve a könnyebb tájékozódás érdekében, megtalálható benne a berlini metró és villamoshálózat, valamint városrészek térképei is. Rengeteg kedvezményt kaphatunk így éttermekben, látványosságok és múzeumok belépőjéből. Például a Tv-torony belépőjéből így 25% kedvezményt kaptunk.

Bár a vonatjegyünk Wannsee végállomásig szólt, mi leszálltunk a főpályaudvaron (Hauptbahnhof). Hatalmas nagy 5 szintes, és nagyon könnyen el lehet tévedni. Nekünk sikerült egy órát bolyongani, mire megtaláltuk a villamost. Itt a villamost és a metrót is a német vasúttársaság a DB működtetni, ezért van az, hogy egy pályaudvaron van a vonat és a villamos. Innen egy metró közlekedik a Brandenburgi kapuig, ez az U55, de ezt igazából egyszer sem vettük igénybe.

Amire az innen való továbbjutáshoz kell, az a villamos. a pályaudvaron a villamosok a 14-15-ös kocsiállásról indulnak. Innen mennek az S3,S75 jelzésűek.

Berlinben többféle eszköz is jár. Van a S-Bahn vagy másnéve Straßenbahn, ami sárga bordó festésű, ezek többnyire magasvasút jellegűek (remélem valamennyire látható a képen).

Az M jelzésű villamosok a megszokott földfelszínen közlekednek, ezek N jelzésűek, és sárgák.

Az U-Bahn, vagyis a metró szintén sárga, és ez jár föld alatt földfelett, földfelszínen, a jelzés U és mellette a vonal száma. Ezeket a jelzéseket kell figyelni és a végállomásokat, így a legbonyolultabbnak tűnő állomáson is könnyenel tudunk nagyon jól tájékozódni.

Járnak még a Berlini sárga emeletes buszok, ezeknek is hasznát vettük párszor. Nagyon izgalmas volt, bár a felső emelet az kissé alacsonyra sikerült, kicsit be kell húzni a fejeket. Magasabb növésűeknek nagy kényelmet jelent, az alsó szint. Ezekre a buszokra csak elöl lehet felszállni a jegy vagy bérlet felmutatásával, és hátul lehet leszállni. Érdekes módon itt tud működni ez a rendszer is, és nem hőbörögnek az emberek, hogy miért elöl lehet felszállni, és miért hátul leszállni.

Vasúthálózatuk, és a szerelvények modernek, újabbak, és mindenek előtt tiszták. A legtöbb vasútállomás nemdohányzó, a főpályaudvaron is az épület előtt lehetett rágyújtani. Szelektín szemétgyűjtés van szinte mindenhol.

A reginoális közlekedésbe 2 féle típus van, legalábbis, ahogy én láttam, és más is a vonatok festése. Vannak az ICE nevezetű gyorsvonatok, gondolom ezek az ottani InterCity vonatok. Ahogy anno a Megasztárban mondta Palcsó Tamás a szállásra, mi is csak azt tudtuk hirtelen mondani csodálokozásunkban, hogy "Olyan Modern". Hát ez Tényleg olyan modern, gyors, földönkívüli.

A másik fajta a teljesen piros, elgondolásom szerint személyvonatok voltak. Ezek egy és két szintes kivitelben szállították az utasokat. A kétszintes változatban utaztak a biciklisek, fent pedig a bicikli nélküliek, bár ez lent biztosan keveredett. Itthon is be lehetne vezetni ezeket az emeletes vonatokat. De egyébként Berlinben rengeteg kerékpáros közlekedik. Van aki elkerekezik a metró-, vagy villamosmegállóig, ott leteszi, esetleg lelakatolja, és este még mindig ott találja a tulajdonos. Próbálnánk meg ezt megcsinálni Budapesten. Nem biztos, hogy estére még ott találnánk szeretett bringánkat. És ott érdekes módon megfér biciklis, buszos, autós egyaránt.

Rengeteg élménnyel gazdagodtunk ezalatt a 3 nap alatt is, és biztos, hogy ide még ki fogunk menni, mert sajnos nem minden fért bele, és van egy jópár múzeum, és nevezetesség, amit meg akarunk nézni. A három napot külön-külön írom le, háthas tudok egy-két ötletet adni egy útvonaltervhez.

Címkék: közlekedés utazás berlin szervezés

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

berlin_mount 2009.11.01. 23:24:59

Szia!

Elhiszem, hogy 3 nap alatt nem lehet átlátni Berlin tömegközlekedését, de az S-bahn-ra ráfogni, hogy villamos... az meredek.
S-bahn: Stadt-schnell-Bahn röviditése, Helyi érdekü vasút-nak lehetne talán nevezni.
Az N-jelü villamoson sokáig gondolkoztam, de rájöttem. M a jele, de M-böl van busz is.
Az U-bahn, valóban a földalatti, de a föld felett is jár, néha a második emelet magasságában.

berlin_mount 2009.11.01. 23:29:32

Vasút:
a piros vonatok valóban a regionális vonatok, de az ICE az az InterCityExpress rövidítése, InterCity is van, az is fehér, csak normál vonatnak néz ki.

Ja és az S-bahn vonatok, nem többnyire magasvasút kiépítésüek, észak-déli irányban például, a föld alatt közlekedik, mint egy metró.

Rolli · http://soromok.blog.hu/ 2009.11.02. 07:46:20

Köszönöm a kiigazítást Berlin Mount:)
Mi igazából az S jelzésből asszociáltunk a villamosra, én a Straßenbahn rövidítésre gondoltam, de nem az akkor.
Hát az M-et meg akkor én néztem be csúnyán.
Akkor a sima Intercity-t is láttam, mert azon nem volt az ICE. Igen, sokat tanul az ember, pláne, ha maga akar felfedezni mindent, és utólag világítanak rá, hogy sok badarságot ír:)